Indkøbskurv

0 varer

Effektmåling og Return on Investment (ROI) – er det overhovedet interessant?

Efter mange år med finanskrise og sparetider er de fleste opmærksomme op, at pengene skal bruges med omtanke.  Hvad er det så, der afholder så mange virksomheder fra at sætte tal på værdien af de kompetenceudviklings aktiviteter, de sætter i gang?  

 

Det spørgsmål har vi stillet os selv i mange år.

Modsat andre steder i verden virker det som om, at vi i Danmark tager det for givet, at uddannelse, faglig og personlig udvikling er pengene og tiden værd.

Tillid er jo godt, men en måling er bedre, så uden effektive beregninger til at måle effekten og værdien af investeringerne i uddannelserne, kan vi ikke vide om de giver det ønskede resultat eller afkast som økonomer vil kalde det.

 

Og hvis vi ikke mener, at det er nødvendigt at måle, får virksomhederne heller ikke den nødvendige feedback på om programmerne er de rigtige svar på problemerne, eller om deltagerne er de rigtige målgrupper for løsningerne.

 

Effektmåling på fem niveauer


For at få de rigtige informationer frem, kan der måles på flere niveauer, alt efter ambitionsniveau. De fleste kender til den umiddelbare reaktionsmåling (= Niveau 1 i ROI metoden), hvor man bliver spurgt om, hvor tilfreds eller utilfreds man har været med et gennemført kursus, underviseren, materialerne osv. Det er heller ikke usædvanligt at blive spurgt om, hvad man har lært (= Niveau 2 i ROI metoden), og dernæst hvordan man påtænker at ville anvende det lærte (= Niveau 3 i ROI metoden).

 

Det er til gengæld mere sjældent at blive spurgt om, hvilket forretningsmæssige udbytte de lærte færdigheder har for virksomheden i form af mere salg, sparet tid, øget kvalitet, bedre vidensdeling og innovationsprocesser, bedre trivsel og mere kvalitetstid såvel på arbejde som privat, det pågældende kursus har bidraget med (= Niveau 4 i ROI metoden), eller at blive spurgt om sine input til at beregne den egentlige Return on Investment (Niveau 5 i ROI metoden).

 

Det er de sidste to niveauer der afgør, at vi har en decideret ROI beregning, der kan give feedback til ledelsen og HR om investeringernes værdi.

 

Fire kanoner, tre skoler


Der findes fire store amerikanske kanoner, som har dannet skoler indenfor ROI metoden, nemlig Donald Kirkpatrick, Robert Brinkerhoff og Jack J. Phillips, Ph.D. og Patti P. Phillips, Ph.D. Sidstnævnte har vi arbejdet sammen med i den årrække og er certificeret af.

 

Her kan du gå på opdagelse i tre forskellige skolers tilgang og måde at arbejde med ROI metoden.  Basalt set er det de samme ting, de tre skoler går efter, men der er alligevel nogle forskelle der gør, at nogle hælder mere til den ene skole end til den anden. Således opererer Kirkpatrick og Brinkerhoff med fire niveauer, hvor Phillips arbejder med fem niveauer, idet de udskiller den økonomiske værdi, dvs. den finansielle effekt som et selvstændigt niveau.

 

Læs mere om: KirkpatrickBrinkerhoff og Phillips.

 

Vil du vide mere, så afholder Future Factor kurser i effektmåling efter ROI metoden. Du kan læse mere her.

og du kan se vores materialer ved at klikke her bl.a med bogen E-bogen ROI på bundlinjen, som er helt gratis :-)


Vi bruger cookies

Vi bruger også cookies, da de er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, og de giver info om, hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den.