Indkøbskurv

0 varer

Få større succes med forretningsmodellen Business Model Canvas

Der går sikkert ikke en dag uden, de fleste ledere stiller sig selv spørgsmålet: Kan vi optimere vores kerneforretning? - og i givet fald hvor og hvordan? Det kan være en ganske omfattende og kompleks opgave at skabe overblik over den nuværende forretning, stille spørgsmål til hvilke områder der med fordel kan ændres og finde de vigtigste strategiske indsatsområder. Løsningen kan være at anvende forretningsmodellen Canvas til at strukturere virksomhedens nøgleområder og aktiviteter og dermed skabe et overblik over virksomhedens evne til at skabe værdi og resultater. Dette kan hjælpe lederen til at identificere de områder, der kan forbedres og tage hånd om dem.

Business Model Canvas

 

Hvorfor er en forretningsmodel vigtig?

Udover at en organisation internt kan have gavn af at udarbejde en forretningsmodel, forventer omverden også i høj grad, at virksomheder har en model over deres forretningsforetagende. Rationalet bag modellen skal forsikre investorer, banker og samarbejdspartnere om, at virksomheden har en fornuftig økonomi. Hvis der er tale om en nystartet virksomhed, skal forretningsmodellen som det mindste sandsynliggøre en række forudsigelser om økonomien.

 

Forretningsmodellen Canvas
Forretningsmodellen Canvas er udviklet af den schweiziske Alexander Osterwalder, der er forretningsudvikler. Den illustrerer, hvordan en virksomhed skaber, leverer og tilvejebringer værdi. Modellen er illustreret nedenfor:

Canvas forretningsmodel i 2 udgaver

Som det kan ses i skabelonen til venstre, består forretningsmodellen Canvas af ni områder. Modellens styrke er, at hvis der ændres på ét område, kan man gå modellens øvrige otte områder igennem for at analysere, hvordan de bliver påvirket af ændringen. Modellen kan også opdeles i fire overordnede felter, som det ses i skabelonen til højre. Dette giver et overblik over, ’hvem’ virksomheden har som kunder, ’hvad’ de sælger, ’hvordan’ de gør det, og hvad der er af indtægter og omkostninger, benævnt som DKR. i vores danske udgave.

 

Canvas kan hjælpe virksomheden med at afklare, hvilke kunder og kundebehov, der skal være fundament for virksomhedens aktiviteter. Efterfølgende kan man kortlægge, hvilke produkter eller services der vil skabe mest værdi for kundesegmentet. Når produkterne er fremstillet, gælder det om at skabe og opretholde en relation til sine kunder og indgå en aftale om distributionen af produkterne, så kunderne får de rigtige varer på det rigtige tidspunkt og på et aftalt sted. De tre områder – kunder, distribution og kunderelationer – udgør grundlaget for virksomhedens salg og indtægts strøm.

 

 

For at få produkterne salgsklare anvender firmaet nogle ressourcer, som gennemgår en række nøgleaktiviteter. Mange virksomheder har også erkendt at de ikke kan foretage alt internt i virksomheden, så der er ofte indgået partnerskaber med eksterne virksomheder, som også udgår et område i modellen. Ovenstående tre områder – nøgleressourcer, nøgleaktiviteter og nøglepartnere – bliver omregnet og giver virksomhedens omkostningsstrøm.

 

Kombiner med SWOT og Gameplaner

En anden styrke ved modellen er, at den effektivt kan kombineres med andre værktøjer - såsom SWOT-analysen.

swot og gameplan

SWOT-analysen bruges til at vurdere en virksomheds interne styrker og svagheder samt de eksterne muligheder og trusler. Det er i tråd med tankegangen bag forretningsmodellen Canvas, der også beskæftiger sig med at kortlægge virksomhedens konkurrencesituation på markedet. Hvis man anvender Canvas modellen, kan man derfor også med fordel udarbejde en SWOT-analyse. På den måde kommer virksomheden i dybden med, hvordan den strategisk kan håndtere sin nuværende konkurrenceposition.

 

Den Grafiske Gameplan er et andet værktøj, der kan bruges i samspil med Canvas-modellen. Det er en visuel og systematisk metode, som virksomheden kan bruge til at oversætte deres overordnede mål og strategier til konkrete arbejds- og handlingsplaner. Den Grafiske Gameplan kan hjælpe dem, der bruger forretningsmodellen med at få et overblik over virksomhedens nuværende tilstand, hvordan den ønskede tilstand er og, hvordan den kommer derhen.

 

Produkter og services
Hvis du er interesseret i at få et mere visuelt indblik i forretningsmodellen Business Model Canvas så udbyder Future Factor bogen: Det Økonomiske Kompas med yderligere beskrivelse. Se undsnit af indholdet på denne youtube video. Du kan købe Flipover store papirudgaver af Business Model Canvas i ark af 20 styk ved at klikke her.

 

Future Factor udbyder også den Grafiske Gameplan både som plakat og vægplanche. Vægplanchen fås også lamineret, hvilket er en fordel, da post-it sedler bedre kan sidde fast, den kan genbruges og kan tørres af med en fugtig klud.

Vi har også bogen Introduktion til Gameplaner, som sætter dig ind i, hvordan du kan formulerer en overordnet handlingsplan.


Kommentarer

Vi bruger cookies

Vi bruger også cookies, da de er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, og de giver info om, hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den.